3 ژانویه 2023- یک تیم تحقیقاتی از Complexity Science Hub و دانشکده ی پزشکی وین، داده های 180034 بیمار مبتلا به دیابت را تجزیه و تحلیل کرده و شواهدی را یافتند که نشان می‌دهد زنان بیشتر از مردان در معرض خطر ترومبوآمبولی وریدی هستند، به ‌ویژه در حوالی دوران قبل از یائسگی. در مجموع در این مطالعه، داده های انبوهی از حدود 45 میلیون بستری در بیمارستان و 7239710 بیمار در اتریش بین سال های 2003 و 2014 مورد مطالعه قرار گرفت.

دکترElma Dervic  از سازمان تحقیقاتی Complexity Science Hub، توضیح داد: تحلیل های ما برای اولین بار نشان می دهد که دیابت قندی ممکن است با ترومبوآمبولی وریدی (VTE) به میزان بیشتری در زنان نسبت به مردان مرتبط باشد. خطر ابتلا به VTE در زنان مبتلا به دیابت قندی، 1.52برابر بیشتر از زنان بدون دیابت است. در مقابل، این خطر برای مردان تنها 1.3 برابر بیشتر است.

کارولا دیشینگر از دانشگاه پزشکی وین توضیح داد: بخصوص بعد از ۴۰سالگی، خطر نسبی VTE افزایش می‌یابد. این اثر در زنان 50 تا 59 ساله به اوج خود می رسد، جایی که خطر 1.65 برابر بیشتر است.

نتایج این مطالعه در Diabetes Research and Clinical Practice، منتشر شده است.

برای تعیین تأثیر جنسیتی خاص دیابت قندی بر خطر VTE، محققان یک مجموعه داده ی مبتنی بر جمعیت را بررسی کردند. Dervic گفت: با حدود 45 میلیون رکورد داده، تمام بستری های بیمارستانی در اتریش بین سال‌های 2003 و 2014 را بررسی نمودیم. از 180034 بیمار مبتلا به دیابت قندی، 70739زن و 109295 مرد بودند.

دیابت شیرین: یک عامل خطر شناخته شده برای VTE

ترومبوآمبولی وریدی (VTE) شامل دو تصویر بالینی است: ترومبوز ورید عمقی و آمبولی شریان ریوی که دومی یکی از عوارض خطرناک ترومبوز است. به گفته ی دیشینگر، به طور معمول، خطر ابتلا به ترومبوآمبولی وریدی (VTE) در هر دو جنس تقریباً یکسان است.

دیابت شیرین، یک بیماری مزمن که بیش از هشت درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار داده است، به عنوان یک عامل خطر برای VTE شناخته شده است. Dervic گفت: در این مطالعه، ما دوباره نشان دادیم که خطر ابتلا بهVTE  در بیماران دیابتی 1.4 برابر بیشتر از گروه کنترل بدون دیابت است.

تفاوت های جنسیتی در پزشکی

آنچه جدید است جنبه ی جنسیتی این ارتباط است. درویک گفت: در حالی که روش‌های درمانی سنتی تنها می‌توانند تفاوت‌های جنسیتی کمی را در بسیاری از بیماری‌ها در نظر بگیرند، به لطف تلاش‌های تحقیقاتی بزرگ و تجزیه و تحلیل‌های کلان داده‌ها، امروزه ما اطلاعات بیشتری در مورد این موضوع داریم. در نتیجه، می توان این تفاوت ها را با جزئیات تجزیه و تحلیل کرد و درمان ها را بر این اساس تنظیم کرد. این مطالعه به همراه دو مطالعه دیگر انجام شد که به تفاوت‌های جنسیتی بیماران مبتلا به دیابت شیرین در ابتلا به افسردگی از یک سو و بیماری پارکینسون از سوی دیگر پرداخته اند. در اینجا نیز تفاوت‌های ویژه جنسیتی قابل ‌توجهی یافت شد.

گامی مهم در جهت پیشگیری

الکساندرا کاوتزکی-ویلر ازدانشکده ی پزشکی وین و نویسنده ی آخر این مطالعه گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد که زنان مبتلا به دیابت باید با دقت بیشتری برای ایجاد VTE، به‌ ویژه در دوران پیش از یائسگی، تحت نظر باشند. این یک بار دیگر نشان می دهد که مزیت بیولوژیکی زنان - به ویژه برای عوارض عروقی در مورد دیابت - در حال کاهش است و خطر این عوارض برای آنها با کاهش استروژن در یائسگی بیشتر می شود که دلیل بیشتری برای درمان فشرده برای کنترل همه عوامل خطر در سنین پایین تر است.

برای اینکه بتوانیم این همبستگی جنسیتی را بین DM و VTE با جزئیات بیشتری ثبت کنیم، به تحلیل هایی نیاز است که علل افزایش نسبی خطر را بررسی کند. Dervic گفت: این گام مهمی در جهت پیشگیری از VTE در بیماران مبتلا به دیابت است، به ویژه اگر آنها زن باشند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-01-diabetes-mellitus-women-higher-venous.html